Een CMS, oftewel een Content Management Systeem, is software die helpt bij het creëren, beheren, organiseren en publiceren van digitale inhoud. Het is speciaal ontworpen om gebruikers zonder technische kennis te helpen bij het beheren van hun website-inhoud.
Er zijn verschillende soorten CMS'en zoals:
Web Content Management Systeem (WCMS): Een systeem waarmee je je website kunt beheren. Voorbeelden zijn WordPress en Joomla.
Enterprise Content Management (ECM): Hiermee kan een bedrijf zijn documenten en andere content organiseren. Bekende voorbeelden zijn Microsoft SharePoint en Alfresco.
Component Content Management Systeem (CCMS): Dit is een CMS dat content opsplitst in individuele stukjes, of componenten. Adobe Experience Manager (AEM) is hier een voorbeeld van.
Elk CMS heeft zijn eigen unieke set functies, maar de meeste omvatten web-based publiceren, formaatbeheer, geschiedenisbewerking en versiecontrole, indexering, zoeken en ophalen.
In een zakelijke context wordt een CMS gebruikt om digitale inhoud te organiseren en toegankelijk te maken voor werknemers en stakeholders. Dit kan ook betrekking hebben op documentbeheer waar bedrijven met veel documenten en handleidingen een CMS kunnen gebruiken om hun bestanden te beheren. Voorbeelden hiervan kunnen worden gezien in Enterprise Content Management systemen (ECM) en Component Content Management Systemen (CCMS).
Daarnaast wordt een CMS ook gebruikt in de e-commercewereld. Het stelt eigenaren van online winkels in staat om hun productinformatie te beheren en te publiceren, bestellingen te beheren, klantrelaties te onderhouden en verschillende verkoopkanalen te leiden. Voorbeelden van CMS'en die in e-commerce worden gebruikt, zijn Magento en Shopify.
Globaal genomen is het gebruik van een CMS vrij uitgebreid en kan worden toegepast in vrijwel elk gebied waar de creatie, het beheer en de publicatie van digitale inhoud vereist is.
Terug naar categorie