WAAROM USABILITY EN RECHT STRIJDEN

05-07-08 | artikelen | Door admin

Waarom usability en recht strijden

Als klanten eenvoudig en zonder belemmeringen over uw website kunnen surfen betekent dit doorgaans dat er gemiddeld meer bezoekers overgaan tot het aanschaffen van een hostingpakket of gebruik maken van een andere dienst. In vaktermen is de conversie dan hoog. Wilt u de conversie van uw website verhogen, dan moet u dus de gebruiksvriendelijkheid ofwel de usability van uw website vergroten. Conversie gaat niet alleen over het sluiten van een overeenkomst, maar ook over het opvragen van informatie of het aanmelden voor een nieuwsbrief. (PDF)

Deskundigen hebben veel ideeŽn en theorieŽn om de usability van uw website te vergroten. Maar helaas zijn er een aantal wettelijke eisen waar u aan moet voldoen die de uitvoer van deze ideeŽn in de praktijk bemoeilijken. In dit artikel geef ik een aantal voorbeelden waarbij usability en het recht tegenstrijdig zijn. De hieronder genoemde voorbeelden gelden voornamelijk voor hostingbedrijven en online winkels.

ALGEMENE VOORWAARDEN

Het eerste voorbeeld waarbij de usability door de wet wordt beperkt, betreft de algemene voorwaarden. De algemene voor-waarden moeten in beginsel voor of bij het sluiten van een overeenkomst ter hand worden gesteld. Bij het sluiten van een overeenkomst via het internet zijn er andere regels. Dan moeten de algemene voorwaarden elektronisch ter beschikking worden gesteld en kunnen worden opgeslagen voor latere kennisgeving. Om aanvullend bewijs te hebben dat de klant akkoord gaat met de algemene voorwaarden, wordt er vaak een vakje opgenomen dat de klant moet aanvinken. Omdat de klant de mogelijkheid dient te hebben om de algemene vooraarden te downloaden en hij een vakje moet aanvinken, moet hij tijdens het verkoop-proces extra handelingen verrichten. De usability van de website wordt dus beperkt door een wettelijke verplichting.

AUTHENTICITEIT

De usability van een site wordt ook beperkt door de wijze waarop een overeenkomst tot stand komt. In het geval dat de overeenkomst tot stand komt via het internet, dient de authen-ticiteit van de overeenkomst in voldoende mate te worden gewaarborgd. Er dient dus te worden vastgesteld of de bezoeker die de order plaatst ook daadwerkelijk de persoon is die hij zegt te zijn. Tevens moet de klant alle specificaties en voorwaarden (niet algemene voorwaarden) voor latere kennisneming kunnen opslaan. Een eenvoudige mogelijkheid om hier aan te voldoen is het versturen van een e-mail. De klant plaatst een bestelling op uw website en krijgt vervolgens een e-mail met daarin een bevestiging van de aanvraag. Door de klant deze mail te laten bevestigen is er gelijk bewijs dat de houder van het e-mail adres de bestelling plaatste. De klant moet dus, voordat er sprake is van een daadwerkelijke overeenkomst, eerst zijn mailbox raadplegen en vervolgens een bevestigingsmail sturen (op een link klikken). Hiermee wordt de usability dus wederom beperkt door de wet.

INLOGMODULE

Bij hostingbedrijven en online winkels wordt er vaak gebruik gemaakt van een inlogmodule. Door in te loggen kan de klant dan bijvoorbeeld persoonlijke gegevens en oude bestellingen bekijken, maar ook nieuwe bestellingen plaatsen. Hiermee wordt gelijk voldaan aan diverse wettelijke eisen. Voordat de klant gebruik kan maken van een dergelijke inlogmodule zal hij zich eerst moeten registreren. Bij de registratie op een website moet de klant zijn persoonsgegevens invullen. Na het invullen van deze persoonsgegevens wordt er vaak een e-mail verzonden naar de klant met een link, waarmee de klant zijn account moet bevestigen. Pas na het activeren van het account kan de klant inloggen op de website. Dit betekent dat de klant een hoop extra handelingen moet verrichten alvorens hij een bestelling kan plaatsen op de website. Al deze extra handelingen komen de usability van uw site niet ten goede.

CONCLUSIE

De drie bovenstaande voorbeelden beperken alleen de usability. Usability is dus niet zo grenzeloos als vaak wordt gedacht en door deskundigen wordt aangegeven. De wet stelt grenzen. Het is wettelijk verplicht om de hierboven genoemde zaken voor elkaar te hebben op uw website. Daarnaast zijn er nog vele andere voorwaarden en vereisten. Laat uw website dus goed nakijken, anders pleegt u bijvoorbeeld een economisch delict, zijn alle overeenkomsten vernietigbaar of hebben alle klanten een ontbindingsrecht van drie maanden.

.
.

Deze publicatie is op persoonlijke titel geschreven door Mr. A.E.C. Punt van Aecius juridisch advies voor HostWise.nl. (januari 2008).

Bron afbeelding: PMThink

Copyright 2008: Op de volledige inhoud van deze publicatie rust het auteursrecht. Geen van de afbeeldingen of teksten mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de eigenaar van HostWise worden gekopieerd, gereproduceerd of gedistribueerd.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Bericht