ALI NIKNAM VAN TRANSIP

28-08-08 | interviews | Door admin

Ali Niknam van TransIP

De Amsterdamse hostingprovider TransIP is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een grote speler op de Nederlandse hostingmarkt. De provider is met name bekend vanwege zijn domeinregistratie- systeem, maar ze biedt ook andere hostingdiensten aan. HostWise vroeg aan Ali Niknam, directeur bij TransIP naar het geheim van het bedrijf. (PDF)

Als eerste: bedankt dat u de tijd neemt voor dit interview. Kunt u ons wat vertellen over de geschiedenis van TransIP en de rol die het bedrijf speelt in de hostingbranche?

Ali Niknam: “TransIP is begin 2003 gestart op het dieptepunt van de internetmarkt. Het begon allemaal met de visie dat bestaande bedrijven niet flexibel genoeg waren, met als gevolg dat er niet langer een optimum bereikt kon worden in de prijs-kwaliteitverhouding.

Deze overtuiging bracht ons het zelfvertrouwen dat ondanks het ongunstige start moment we toch succesvol konden zijn. TransIP heeft zich altijd tot doel gesteld om door middel van maximale flexibiliteit de hoogst haalbare kwaliteitsstandaarden te behalen, waarbij de overheadkosten en daarmee de prijs zoveel mogelijk gereduceerd dienden te worden.

Het gevolg van onze visie en doelstelling was de maximale automatisering van alle bedrijfsprocessen. Dit is een non-triviaal proces dat tot de dag van vandaag voortduurt.

Nu, een kleine vier jaar later, kunnen we constateren dat onze visie correct is geweest en we tamelijk succesvol zijn gebleken. TransIP heeft een unieke positie in de internetmarkt veroverd: door onze vergaande automatisering zijn wij bij uitstek geschikt voor internetprofessionals.”

TransIP is, kijkende naar het aantal geregisterde .nl-domeinnamen, één van de grootste partijen in Nederland. Wat is uw geheim van uw succes?

“De kern van het succes van onze domeinnamen is onze automatisering, waarmee men middels ons controlpanel volledige controle heeft over zijn/haar domeinnamen. Door een relatief conservatieve opstelling voor wat betreft nieuwe features hebben we door de jaren heen bereikt dat onze software uiterst stabiel en consequent is geworden.”

Uw registratiesysteem voor domeinen is erg populair onder hostingproviders. Veel hosters registeren dan ook domeinnamen voor hun klanten via TransIP. Kunt u hier iets over vertellen?

“Allereerst wil ik zeggen dat we enorm gecharmeerd en trots zijn dat dergelijke hosters voor ons kiezen: zij zijn immers bij uitstek dé mensen met verstand van zaken. Hun keuze voor ons bevestigt dat wij op het goede pad zijn en geeft ons extra motivatie om onze producten nog verder te ontwikkelen.

Gevolg van deze ontwikkeling is de onlangs gelanceerde ‘whitelabel’ dienst voor .nl-domeinnamen. Deze dienst was al langer beschikbaar voor andere extensies, maar door inflexibiliteit bij de SIDN nog niet voor .nl-domeinen. Met enige trots kan ik melden dat technische en administratieve hordes zijn genomen, waardoor dit product nu beschikbaar is.

De eerste inschrijvingen zijn binnen en onze klanten zijn enthousiast!”

In september werd datacentrum TeleCity-Redbus (waar de servers van TransIP ook zijn ondergebracht) getroffen door een stroomstoring. Een dergelijke storing schaadt het vertrouwen van uw klanten. Hoe gaat u hiermee om?

“Een bekende gezegde is: “vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard”. Dat is ook in deze zaak het geval. Het vertrouwen dat wij in TeleCity-Redbus hebben is ernstig geschaad; een stroomstoring mag natuurlijk nooit plaatsvinden!

Tijdens deze storing werd een aantal dingen duidelijk: allereerst, en voor ons in dit geval het meest belangrijk: het netwerk bleef volledig functioneren. Alhoewel sommige apparaten uitgingen, werd al het verkeer netjes geherrouteerd zodat alles bereikbaar bleef. Daarnaast is het van extreem belang dat niet alle nameservers uit de lucht zouden gaan. Door de aansluiting van deze apparaten op verschillende groepen, alsmede een geheel ander datacenter, was gelukkig ook dat prima in orde.

Daarmee werd dit extreem vervelende, en in potentie extreem gevaarlijke voorval gereduceerd tot de uitval van enkele kasten. Hierin hebben wij geprobeerd om op basis van onze automatisering alle uitgevallen kasten en systemen zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen. In sommige gevallen waren de kasten weer online voordat de klant wist dat er überhaupt iets gebeurd was, in andere gevallen duurde het helaas iets langer.

Wij hebben geprobeerd door snel en adequaat te handelen het vertrouwen dat de klanten in ons stellen in ieder geval niet te beschamen. Op de stroomuitval hadden wij, net zo min als onze collega’s en concurrenten, geen enkele invloed, maar we hopen dat ons handelen na deze uitval onze kwaliteit en efficientie onderstreept.”

In de afgelopen periode zagen we verschillende partijen initiatieven starten die zich richten op regulatie van de hostingbranche. Door middel van gedragscodes en kwaliteitseisen wil men malafide hostingproviders van de markt weren. Hoe kijkt u hier tegenaan?

“Wij zijn vóór alle initiatieven die de eindgebruiker een beter beeld geven van de hostingmarkt, waardoor deze betere keuzes kan maken. In beginsel zijn we dus voor. Helaas is onze ervaring echter dat vele initiatieven, om verscheiden redenen, vroeg of laat stranden. Daarom zijn wij zeer voorzichtig met het kiezen voor een van de huidige initiatieven en kijken we het liever eerst nog even aan of een initiatief standhoudt op de langere termijn. Het is hier ook een kwestie van vertrouwen. Als wij onze naam aan een initiatief lenen dat om welke reden dan ook strandt, dan is dat natuurlijk niet goed.”

Hoe zal de hostingbranche er volgens u in 2010 uit zien en welke plaats neemt TransIP hier in?

“Dat is altijd koffiedik kijken. Wij proberen flexibel en efficient te blijven zodat we elke mogelijke markt ook in 2010 op hetzelfde kwaliteitsniveau kunnen bedienen!”

Hartelijk dank voor dit interview.

 

Meer weten over TransIP?
TransIP.nl
Ervaringen van klanten op webhosters.nl

Interview door Thijs Alink, januari 2007


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Bericht